Zaměstnávání cizinců a bezpečnost

Ruku v ruce s velkým rozvojem jak průmyslu, tak i zemědělství, vzniká velká poptávka po pracovní síle. Podniky se obracejí na importovanou pracovní sílu ze zahraničí a agentury chrlí denně další zahraniční pracovníky bez rozmyslu a pořádného prověření. Zda tento člověk nemůže být jednou z dalších příčin zhoršující se bezpečnostní situace v regionu se mnohdy řeší jen okrajově. Bohužel ze statistik vyplívá, že trestné činy a přestupky, jsou přímo úměrné počtu podniků zaměstnávajících zahraniční dělníky v kraji. Osobně znám řadu slušných a šikovných lidí, kteří se do Česka přistěhovali s celou svou rodinou a přispívají velkým dílem k rozvoji a prosperitě naší ekonomiky i komunity. Avšak v poslední době často slýcháme, že bezpečnostní situace v regionech, které jsou závislé na zahraniční pracovní síle, je špatná a zlepšení není v dohlednu.

V minulosti byla snaha, aby vznikl kodex zaměstnávání cizinců, na kterém by se podílely jak firmy, tak samotné agentury, které do České republiky zahraniční pracovníky dováží. Tento kodex někde funguje a někde ne. Tak je tomu se všemi dobrovolnými institucemi a pravidly. Sociální demokracie přichází s tím, že by se měla nastavit pravidla nikoliv na dobrovolné bázi, ale zákonem. „Jelikož se jedná o problém, který řeší celá republika, nejen my v Plzeňském kraji, musí být řešení celorepublikové. Proto apelujeme na to, aby byla pravidla zaměstnávání cizinců upravena zákonem,“ říká Michal Chalupný, bývalý starosta MO Plzeň 4 a předseda okresní organizace v Plzni a dodává: „proto je třeba, aby vznikly regulativy jak pro pracovní agentury, tak pro firmy, které cizince zaměstnávají. Musí zde být přímá zodpovědnost za tyto zaměstnance.“

Jestliže pracovník způsobí škodu, kterou není schopen uhradit, musí za něj být zodpovědná buďto agentura nebo zaměstnávající firma. Ta samá zodpovědnost platí i pro ubytování. Nemůže se stávat, že zahraniční pracovníci budou končit na dlažbě, nebo pod mostem. A když pro ně není práce, musí zajistit jejich návrat domů na své náklady. Asi jako logické se zdá, že by pracovní povolení neměl získat trestaný člověk. „Pravidla a případné řešení takových situací je třeba vyjednat i pro cizince ze zemí Evropské unie. To je právě jádro tohoto problému,“ říká Chalupný. Pro snížení celkové kriminality se zahraničním subjektem je potřeba nejen posílení bezpečnostních složek ale hlavně určení zodpovědnosti těch, kteří na zaměstnávání cizinců vydělávají.

Kraje musí mít své místo v připravované legislativě. Dnes, když budete chtít vybudovat průmyslovou zónu, budete muset mít Posudek vlivu na životní prostředí. Ten posuzuje dopad výstavby, například produkční haly, na životní prostředí ve smysly fauny a flory. Jak zasáhne výstavba a následná výroba, včetně přílivu dělníků do života místních obyvatel, nikdo neposuzuje. Kde budou dělníci bydlet, kde nakupovat nebo kam vyrazí ve svém volnu se neřeší.

„Je třeba aby Kraj mohl zkoumat, vyjadřovat se a následně zmírnit dopad na současné obyvatele. Aby mohl regulovat dopad vznikajících průmyslových parků z hlediska bezpečnosti, případné budoucí kriminality ale i třeba zásobování,“ dodává Chalupný.

Popravdě řečeno ideální stav by byl, aby zde vznikaly podniky v průmyslu nebo službách s vysokou přidanou hodnotou, a tedy i vysokými výdělky. Tím by si dovolili nabídnout vyšší, pro Čechy zajímavější platy. Výhodou je, že na tyto podniky není třeba vysokého počtu zaměstnanců. Navíc zde vznikající kapitál zůstává v republice. Blíží se doba vysoké automatizace, takzvaného průmyslu 4.0, a my bychom se na ní měli připravovat, a ne zde vytvářet montovny. Bylo by smutné, kdyby se místo rozvoje průmyslu 4.0, u nás rukama dělníků pouze montovali výrobní roboti, a to jen pro zisk zahraničních firem.

Zadavatel: ČSSD / Zpracovatel: Political Booster s. r. o.

Autor: Lenka Svobodová
ZAVŘÍT