Makrobiotická strava na talíři – jaké jsou její pro a proti?

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín SpokojenéŽeny.cz na hlavní stránku Seznam.cz
luštěniny (zdroj foto: freepik.com)

Přestože makrobiotiku už přeskočily jiné typy speciálních jídelníčků, stále tady je a stále na ní mnoho lidí nedá dopustit. A to i když jde o poměrně komplikovanou, časově náročnou a pro běžného jedlíka chuťově nezajímavou formu stravování.


Je makrobiotika zdraví prospěšná?

Můžeme říct, že pokud se jedná o „rozumnou“ makrobiotiku u jedince, který má dostatek času a zájem o prevenci nemocí, jde o věc zdraví prospěšnou. Striktní formy makrobiotiky mohou ale zejména u dětí vést k zásadním výživovým deficitům, u starších dětí dokonce dochází k sociálnímu odloučení.

Léčivé schopnosti makrobiotiky

Za zakladatele, respektive největšího učitele makrobiotiky v západním světě, se považuje Michio Kushi. Ten tvrdí, že důsledná makrobiotická dieta má neuvěřitelné léčivé schopnosti a může dokonce zabránit rakovině nebo ji léčit.

Bohužel, žádná vědecká studie nepotvrdila, že by makrobiotika měla vůbec nějaký vztah k prevenci či léčbě rakoviny. Zato odborná studie zabývající se makrobioticky živené malé děti ukázala, že až 60 % těchto dětí mělo nedostatečný příjem bílkovin, energie, vitaminů skupiny B, vitaminu D a vápníku.

Základy makrobiotiky

Obecně jsou základem makrobiotiky celozrnné obiloviny a zelenina. Většina zeleniny je vařená, část kvašená a malé množství zeleniny je v syrovém stavu. Makrobiotický jídelníček obsahuje 50 – 60 % celozrnných obilovin, 20 – 30% zeleniny (ovšem s výjimkou brambor, rajčat, paprik a dalších druhů čeledi lilkovitých), 5 – 10% tvoří luštěniny a potraviny ze sóji. Vše je potom dochucováno mořskými řasami.

Omezeně je povolena konzumace ryb a mořských plodů, ovoce a ořechů. Vůbec se nemá pít mléko, jíst mléčné výrobky, vejce, drůbež, cukr, vše z bílé mouky, polotovary, maso, aromatická koření, bylinkové čaje a ovocné džusy. Na pitném režimu nezáleží, pít se má pouze v případě žízně. Alkohol a káva se pít nesmí vůbec.

Terapeutický způsob jídla

Hlavní je pro makrobiotiky jíst hodně pomalu (každé sousto by se mělo pokousat asi 50x) a v naprosté většině pouze jídla po tepelné úpravě. Ájurvéda a tradiční čínská medicína potom určují teplotu jídel a poměr syrových versus vařených potravin individuálně, na základě takzvaného konstitučního typu.

Pozitiva a negativa

Určitě je dobré upřednostňovat kvalitní potraviny před polotovary, konzumace velkého množství zeleniny a maximální omezení cukrů. Stravovat se v tak hojné míře obilovinami ale není příliš zdraví prospěšné.

Pokud jste o makrobiotickém způsobu stravování uvažovali, je potřeba počítat s tím, že práce v kuchyni se stane vaším dalším pracovním úvazkem. A též byste měli zvážit, zda má makrobiotika opravdu co nabídnout pro zdraví vás i celé vaší rodiny.

Autor: Lenka S.
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín SpokojenéŽeny.cz na hlavní stránku Seznam.cz
Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru

Ještě jste nečetli

Mohlo by Vás zajímat

Články pro Vás

Potvrzuji, že odesláním tohoto formuláře vyjadřuji svůj souhlas s Všeobecnými smluvními podmínkami a beru na vědomí tyto Zásady zpracování osobních údajů společnosti VARIETY STYLE s.r.o.