Kapesné: Naučte své děti hospodařit s penězi

Nikdo z nás se neobejde bez schopnosti hospodařit s penězi. Pokud to naučíme děti včas, tím větší mají v životě šanci na úspěch, ale hlavně se omezuje riziko, že skončí v dluhové pasti.

Kapesné jako učební metoda

Průzkumy ukázaly, že nějaké peníze od rodičů pravidelně dostávají čtyři z pěti dětí ve věku 8 až 15 let.

Kapesné tak může zafungovat jako učební metoda, ale je potřeba si s potomkem nastavit a dodržovat základní pravidla. Ta by měla obsahovat dohodu o výši kapesného, jeho účelu a termínech výplaty. Pravidelnost je důležitá, aby se děti naučily své výdaje plánovat. Polovina dětí ale s kapesným nevystačí a až dvě třetiny rodičů jim peníze půjčí, přičemž vrácení dluhu vyžaduje necelá polovina.

Pokud se tedy s potomkem dohodnete, že ho „založíte“, trvejte na vrácení dluhu. Vhodné je třeba vracení formou splátek z dalších kapesných. Jen tak děti pochopí, co je to půjčka. Menším dětem je lepší dávat hotovost, těm starším založte účet a nechejte jim k dispozici platební kartu. Správa účtu je jednoduchá, může probíhat přes mobilní telefon, a k tomu máte jako rodiče stálý dohled nad dětským účtem.

Naučte je počítat

Ve školách už probíhají programy finanční gramotnosti, a není od věci se o ně zajímat. Ukázalo se, že kluci a holky, kteří prošli programem finanční gramotnosti, dokážou s penězi nakládat lépe. Sází se přitom na zážitky, vlastní zkušenost dětí a jejich zodpovědnost. Skvělá je metoda, kdy mají děti za úkol založit vlastní firmu. Navrhují její logo i sortiment, který bude vyrábět a prodávat.

Čtěte také: Nina (28): Myslela jsem si, že můj přítel pracuje v Německu jako zedník. Jak ve skutečnosti vydělával peníze, mě naprosto odrovnalo.

Ideální je takové zboží, které samy děti zvládnou vyrobit a mohou jej například prodávat na trzích a jarmarcích. Děti tak stále musí propočítávat cenu výrobku, kalkulovat náklady na materiál, práci i propagaci. O všem se v kolektivu diskutuje. Žáci nejlépe pochopí zákonitosti světa peněz, ale také se naučí vzájemné spolupráci a oceňování schopností druhých.

Autorský text | foto: freepik

Autor: Lenka Svobodová
ZAVŘÍT