Někdy je milujeme, jindy naopak zatracujeme. Řeč je o tzv. záporných ženských postavách, stabilním fenoménu, jehož zastoupení nesmí chybět v žádném, dobře napsaném příběhu. Noblesními zlými královnami i nenápadnými pomlouvačnými sousedkami, se již desítky let pyšní filmy a seriály napříč žánry. Přesto, jen malé procento tzv. „záporaček“ je tak dobře vytvořeno, že je zkrátka musíme i přes temný úděl obdivovat. Níže zmíněné dámy a jejich „potvory“ jsou však zářnou výjimkou. Okouzlí nejen brilantním hereckým ztvárněním, ale i vysoce stylovým zjevem.
Glenn Close a Cruella de Vil
Postava nepřehlédnutelné módní návrhářky Cruelly de Vil je jednou z prvních „mega hvězd“ v kategorii záporných ženských postav v příběhu pro děti. Původně vznikla jako postavička v díle britského autora Dodieho Smitha – Sto a jeden dalmatin (1956). Známější podobu jí přineslo až animované zpracování dílnou Walta Disneyho, ve filmu 101 dalmatinů (1961). Výstřední milovnici kožešin, která se vyznačuje nápadným líčením, černobílými vlasy a touhou, z kožichu stáhnout 99 dalmatinských pejsků, sice na oko nikdo rád neměl, ale ve skutečnosti byla jedním z hlavních důvodů, proč pohádku vůbec sledovat. Od animované hrdinky pak už byl jen krok k lidské podobě, který se odehrál v roce 1996, prostřednictvím hraného filmu 101 dalmatinů a po jeho úspěchu, ještě v roce 2000, ve snímku 102 dalmatinů.
Ústřední roli zlé, ale do nejmenšího detailu propracované Cruelly, získala uznávaná americká herečka Glenn Close (*1947), známá například ze seriálu Patty Hewes nebo z filmu Nebezpečné známosti. Umělkyně, která se specializuje na role silných žen, a kritiky bývá srovnávána např. s Meryl Streep, vzala roli natolik zodpovědně, že si v ní odmítla cokoliv zjednodušovat. Například scénu, kdy Cruella padá do lepkavé melasy, si přála hrát osobně a nešetřila se ani po vizuální stránce, v rámci nánosů kostýmů a líčidel. Korzety, vysoké podpatky, paruky, make-up nebo třeba speciální drápky, přilepené k černým společenským rukavicím, pohodlné, jak herečka sdělila, nebyly, přesto touha všech tvůrců po co nejautentičtějším projevu byla silnější. Každý detail měl význam, včetně dvoubarevného účesu i elegantně držené dámské lulky. Cruella v podání Glenn Close se stala legendární. Uvidíme, jak si s obdobnou rolí poradí mladší herečka Emma Stone, která by měla v téže roli zazářit v právě připravovaném snímku Cruella.
Mary McDonnell a Ruby Goldfarb
Jinou nepřehlédnutelnou „záporačkou“, která si zaslouží pozornost, je seriálová podnikatelka, bohatá dědička a vdova po Tovaldu Goldfarbovi – Ruby Goldfarb, účinkující ve třetí řadě amerického „dark comedy – crime“ drama seriálu Fargo (2017). Divácky vysoce ceněný seriál, jehož čtyři řady postupně otevírají samostatné příběhy, zaujme dějem i vizuálním zpracováním. Ruby, movitá, ale současně záhadná podnikatelka, se objevuje ve třetí řadě seriálu, a to doslova jako „zjevení“. Šedá prostranství americké Minnesoty jednoho dne prozáří příjezd ženy, kterou nelze potkat jinak, než v luxusní, kožešinou lemované peleríně, s nejdražšími módními doplňky, i vozem. Přesto mají mnozí za to, že vdova Goldfarb je jen sebestředná, rozmarná žena, kterou lze oklamat nad sklenkou vína. Za obecné nebezpečí a autoritu platí podnikatel V. M. Varga (David Thewlis – známý z role prof. Lupina v Harry Potterovi). Jenže Ruby je ve skutečnosti mnohem chytřejší, než by kdokoliv řekl.
Pro roli klasické „záporačky“, která vyniká sofistikovaností a noblesou, si tvůrci seriálu vybrali americkou herečku Mary McDonnell (*1952). Umělkyně, která se specializuje na úlohy velkých žen s pohnutými osudy, v roli Ruby ukázala, že i záporné postavy jsou jejímu talentu vlastní. Jak sama podotkla, i pro ni byla změna z kladných charakterů (Closer, Battlestar Galactica) na záporný, příjemná. Elegantní podnikatelku ztvárnila s autentickým, silným make-upem, speciálními kostýmky na míru i zajímavě vyčesaným účesem, který může působit dojmem paruky, ale ve skutečnosti jde o hereččiny vlastní, jen složitě upravené vlasy. Zajímavostí u Ruby Goldfarb v oblasti filmových rekvizit je například i automobil značky Rolls-Royce z roku 1970, v němž podnikatelku vozí šofér. Postava, která se vizáží i hereckým uměním představitelky může směle řadit k nejlepším seriálovým „záporačkám“, si nejen v seriálu Fargo, ale i v obecném diváckém povědomí pozornost rozhodně zaslouží.
Joan Collins a Alexis Colby
Naopak za neslavnější a nejznámější seriálovou „záporačku“ všech dob, lze považovat noblesní, ale přísnou podnikatelku Alexis Colby, ex-manželku bohatého magnáta Blakea Carringtona, zářící mezi roky (1981 – 1991) v americkém seriálu Dynastie. Málokdo už ale ví, že postava, která přinesla do jinak stereotypního prostředí společenské smetánky ruch, vznikla tak trochu „omylem“. Elegantní dáma, celým jménem Alexis Morell Carrington Colby Dexter Rowan, vstoupila na scénu poprvé v závěru první řady, coby tajemná žena v kostýmku a klobouku se závojem. Tehdy ještě tvůrci předpokládali, že půjde spíše o vedlejší figuru, jakýsi elegantní „doplněk“. Jenže opak se stal pravdou a z malé role vznikla na několik dalších sezón postava hlavní. Nepřehlédnutelná Alexis přišla, aby sváděla boj nejen s ex-manželem a jeho novou ženou Krystle (Linda Evans), ale i s dalšími postavami, pohybujícími se okolo luxusního sídla v Denveru.
Do úlohy šarmantní Alexis Colby, byla tvůrci vybrána britská herečka a spisovatelka Joan Collins (*1933). I když umělkyně odehrála desítky dalších rolí (Star Trek, Slečna Marplová, The Royals, Havaj 5-0) včetně řady filmových (Země faraonů, Flintstoneovi 2), celosvětově proslulou se stala právě díky vypočítavé a chladné, ale na druhou stranu chytré a okouzlující seriálové Alexis, která tolik touží po životním štěstí. A hledá ho nejen skrze vztahy, ale třeba i přes výraznou luxusní módu, popřípadě sbírku uměleckých předmětů. Role komplikované podnikatelky, byla od samého počátku výzva a její představitelka Joan Collins se jí chopila s grácií sobě vlastní. Usilovala však i o to, aby její Alexis nebyla nikdy černobílou nebo plochou, nýbrž plastickou, plnou všech odstínů životních úspěchů i proher. Alexis Colby, dáma charakteristická výrazným make-upem, na míru šitými šaty, nápaditými klobouky nebo složitými účesy a šperky, se stala v seriálovém světě ženskou „záporáckou“ legendou, kterou jen tak někdo nepřekoná. Laťka pro pozdější představitelky téže role v nových podobách Dynastie (tj. Elizabeth Gillies nebo Elaine Hendrix) byla položena vysoko.
Zdroje: IMDb, Biography.com